Порядок
організації інклюзивного навчання дітей
з особливими
освітніми потребами у Тернопільському дошкільному
навчальному
закладі №2.
1. Цей Порядок
визначає організацію інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми
потребами у дошкільному навчальному закладі №2.
2. Інклюзивне
навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної
освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у
дошкільних навчальних закладах на основі застосування особистісно
орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
Метою інклюзивного навчання є реалізація права дітей з особливими освітніми
потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізація та інтеграція у
суспільство, залучення сім’ї до участі у навчально-виховному процесі.
3. Основними
завданнями інклюзивного навчання є:
- здобуття
дітьми з особливими освітніми потребами освіти відповідного рівня у середовищі
здорових однолітків відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти;
-
забезпечення різнобічного розвитку дітей, реалізація їх здібностей;
- створення освітньо-реабілітаційного середовища для задоволення освітніх
потреб дітей з особливостями психофізичного розвитку;
- створення позитивного мікроклімату у навчальному закладі з інклюзивним навчанням,
формування активного міжособистісного спілкування дітей з особливими освітніми
потребами з іншими учасниками навчального процесу;
- забезпечення диференційованого психолого-педагогічного
супроводу дітей з особливими освітніми потребами;
- надання
консультативної допомоги сім’ям, які виховують дітей з особливими освітніми
потребами, залучення батьків до розроблення індивідуальних планів та програм
навчання.
4. Для організації інклюзивного навчання дітей з
особливими освітніми потребами (діти з вадами фізичного та психічного розвитку,
у тому числі діти-інваліди) у навчальному закладі створюються
відповідні умови:
- безперешкодний доступ до території та приміщень
навчального закладу, зокрема, для дітей з вадами опорно-рухового апарату, в
тому числі для дітей, які пересуваються на візку та дітей з вадами зору;
- забезпечення навчального закладу необхідними
навчально-методичними посібниками, наочно-дидактичними та індивідуальними
технічними засобами навчання;
-
створення кабінетів учителя-дефектолога, логопеда, психологічного розвантаження з відповідним
корекційно-розвитквим обладнанням;
- забезпечення педагогічними кадрами, які володіють
методиками роботи з дітьми з особливими освітніми потребами (зокрема,
учителями-дефектологами, вихователями
інклюзивного навчання (адапторами);
5. Інклюзивне навчання організовується у навчальному закладі шляхом
комплектування груп
дітьми із загальним розвитком
та з певними особливими освітніми
потребами відповідно до нормативів наповнюваності (1-3 дитини на групу).
6. Консультативну допомогу навчальному закладу щодо організації
інклюзивного навчання надає
психолого-медико-педагогічна консультація.
7. Науково-методичне
забезпечення навчальному закладу з
інклюзивним навчанням, моніторинг засвоєння програмових завдань дітей
дошкільного віку з особливими освітніми
потребами, розроблення відповідних рекомендацій здійснюють Інформаційно-методитчний
центр освіти м. Тернополя, Тернопільський обласний комунальний інститут
післядипломної педагогічної освіти.
8. Психолого-педагогічний
супровід дітей з особливими освітніми потребами забезпечують працівники
психологічної служби (практичні психологи, соціальні педагоги, вчителі-дифектологи, логопеди, адаптори) навчального закладу спільно з педагогічними
працівниками, які здійснюють навчально-виховний процес у групах з інклюзивним навчанням.
9. Безпосереднє керівництво
функціонуванням груп з інклюзивним
навчанням здійснює керівник дошкільного
навчального закладу.
10. Поточні питання
функціонування груп з інклюзивним навчанням вивчаються
та розглядаються на засіданнях методичних об’єднань педагогічних працівників,
педагогічних рад.
11. Навчання дітей з особливими освітніми потребами
в групах з інклюзивним навчанням
організовується навчальним закладом з
урахуванням контингенту дітей, досвіду, наявних відповідних ресурсів.
12. Зарахування дітей з особливими освітніми потребами
до груп з інклюзивним навчанням
здійснюється за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, на підставі їх
письмової заяви, відповідно до порядку,
встановленого для навчальних дошкільних
закладів та висновку психолого-медико-педагогічної консультації.
13.
Для забезпечення ефективності навчально-виховного процесу наповнюваність групи з інклюзивним навчанням становить
не більше як 20 дітей, із них:
- 1-3 дитини з однорідними вадами розвитку: розумовою
відсталістю, порушеннями опорно-рухового апарату, зі зниженим зором, слухом,
затримкою психічного розвитку та інші;
- не більше 2
дітей: глухих, з тяжкими порушеннями мовлення; дітей із складними вадами
розвитку (порушення слуху, зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з
розумовою відсталістю, затримкою психічного розвитку).
14. Інклюзивне навчання базується
на основі психолого-педагогічного вивчення потенціалу та особливостей розвитку
дитини з особливими освітніми потребами, прогнозування можливих труднощів у
процесі навчання та шляхів їх подолання, соціально-педагогічної взаємодії
колективу навчального закладу.
15.
Навчально-виховний процес в групах
з інклюзивним навчанням у навчальних
закладах здійснюється відповідно до робочого навчального плану, з урахуванням
потреб дитини та особливостей її психофізичного розвитку. Для
дітей з особливими освітніми потребами на основі робочого навчального
плану розробляється індивідуальний
навчальний план з урахуванням рекомендацій ПМПК.
16. Навчання дітей у
групах з
інклюзивним навчанням здійснюється за навчальними планами, програмами,
підручниками, посібниками, рекомендованими
та затвердженими Міністерством освіти і науки України.
17. Особливістю навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми
потребами є його корекційна спрямованість. Ефективність навчально-виховної
роботи досягається шляхом надання таким дітям корекційної допомоги.
18. Для проведення корекційно-розвиткових занять в індивідуальному
навчальному плані дитини передбачається від 2 до 4
годин на тиждень, відповідно до особливостей її психофізичного розвитку .
Кількість годин на тиждень для проведення
корекційно-розвиткових занять з кожною дитиною встановлюється з урахуванням
рекомендацій відповідної ПМПК.
19. Корекційно-розвиткові заняття
проводяться як у першу, так і в другу половину дня вчителями-дефектологами за
кваліфікацією: логопед, тифлопедагог, сурдопедагог, олігофренопедагог,
ортопедагог, а також практичними психологами.
20. Відповідно до висновку ПМПК
та згодою батьків або осіб, які їх замінюють, для дітей з особливими освітніми
потребами розробляється індивідуальна навчальна програма, яка, на основі
вивчення динаміки розвитку дитини, переглядається двічі на рік (за потребою
частіше) з метою її коригування, враховуючи потенційні
можливості дитини.
Індивідуальна навчальна програма
дитини з особливими освітніми потребами у
групах з інклюзивним навчанням розробляється на основі типових
навчальних програм навчальних закладів з
відповідною їх адаптацією.
21. Індивідуальна навчальна
програма розробляється педагогічними працівниками, у тому числі з
дефектологічною освітою, які беруть безпосередню участь у навчально-виховному
процесі, за участю батьків дитини або осіб, які їх замінюють та затверджується
керівником навчального закладу.
22. Розклад занять у групах з
інклюзивним навчанням складається відповідно до режиму та плану роботи
дошкільного навчального закладу з
урахуванням індивідуальних особливостей кожної дитини та гігієнічних вимог.
Немає коментарів:
Дописати коментар